احکام شرعی

با سلام
از دو راه جنابت حاصل می شود:
۱) نزدیکی و آمیزش جنسی و دخول، اگرچه منی بیرون نیاید.
۲) بیرون آمدن منی، (حتی بدون دخول) چه در خواب باشد یا بیداری، کم باشد یا زیاد، با شهوت باشد یا بی شهوت، با اختیار باشد یا بی اختیار. [۱]
طبق نظر اکثر فقها رطوبتی که از زنها خارج می شود، اگر همراه با شهوت (در حد ارگاسم و اوج لذت جنسی) باشد درحکم منی است و باید غسل جنابت کند. [۲]
بنا بر این واجب است بعد از هر مقاربت و نزدیکی زن و مرد غسل جنابت انجام دهند چه از آنها منی خارج شود یا نشود.

موضوع: 

در بیان حکمِ انجام چند غسل همزمان، نکات زیبایی را مراجع عظام بیان فرموده اند که باید دقت لازم را برای صحت غسل هایمان داشته باشیم:

انجام یک غسل با نیت چند غسل:

۱ - کسی که چند غسل واجب بر او واجب است، می‌تواند به نیّت همه آنها یک غسل به جا آورد یعنی همه را نیت کند و یک غسل انجام دهد، یا آنها را جدا جدا انجام دهد و لزومی ندارد یکی یکی نیت کند و برای هر کدام غسل جدا گانه انجام دهد.(۱)

غسل جنابت و چگونگی انجام این غسل با غسل های دیگر:

موضوع: 

تا انسان مى ‏تواند ایستاده نماز بخواند، نباید بنشیند مثلًا كسى كه در موقع ایستادن، بدنش حركت مى ‏كند یا مجبور است به چیزى تكیه دهد، یا بدنش را كج كند  (یا خم شود یا پاها را بیشتر از معمول گشاد بگذارد (باید به هر طور كه مى ‏تواند ایستاده نماز بخواند ولى اگر به هیچ قسم حتى مثل حال ركوع هم نتواند بایستد،  باید راست بنشیند و نشسته نماز بخواند.[۱]

[۱]. توضیح المسائل مراجع، ج۱ مسئله۹۷۰.

موضوع: 

سخن گفتن عمدی، نماز را باطل می کند.
آیت الله خامنه ای: اگر در نماز به عمد حرف بزند، حتی اگر یک کلمه باشد، نماز باطل است. [۱]
آیت الله سیستانی: از مبطلات نماز آن است که به عمد حرف بزند، هر چند به کلمه ای که یک حرف داشته باشد (اگر آن حرف فهماننده معنای خودش باشد) مثل «قِ» که در زبان عربی به معنای این است که نگهداری کن یا فهماننده معنای دیگری؛ مثل «ب» در جواب کسی که از حرف دوم الفبا سوال کند. حال چنانچه هیچ معنایی را نفهماند، اگر مرکب از دو حرف یا بیشتر باشد، باز هم بنابر احتیاط واجب مبطل نماز است. [۲]

موضوع: 

نمازگزار موقعی که برای تکبیرة الاحرام یا قرائت ایستاده است، با توجه و به طور عمدی نباید به طرفی خم شود و باید [۱] بدن را حرکت ندهد [۲] و به جایی تکیه نکند؛ اما اگر از روی ناچاری این کار را انجام دهد یا در حال خم شدن برای رکوع پاها را حرکت دهد، اشکال ندارد. [۳]

موضوع: 

اگر در سجده یا رکوع ذکر این دو را جا به جا بگوئیم تکلیف چیست؟

اگر سهواً در ركوع و سجود ذكر آن‏ها را جابجا بگویید و در آن حال متوجه نشده باشید، نماز شما صحیح است و اگر در همان زمان که در رکوع و یا سجده هستید متوجه شوید، ذکر  مخصوصش را می گویید.

در توضیح المسائل آمده است: انسان هر ذكرى در ركوع و سجود بگوید كافى است ولى احتیاط واجب آن است كه سه مرتبه سبحان الله بگوید و یادر ركوع سبحان ربى العظیم و بحمده بگوید و در سجده سبحان ربى الاعلى و بحمده بگوید.[۱]

[۱]. توضیح المسائل مراجع، ج ۱، مسئله ۱۰۴۹  و ذیل آن، نظر آیت الله مکارم

موضوع: 

پرسش:

برخی احکام زکات فطره 

پاسخ:

بعضی از مسائل مورد ابتلاء زکات فطره طبق نظر آیات عظام: امام خمینی ره، رهبری، سیستانی، مکارم شیرازی، شبیری زنجانی، صافی گلپایگانی، وحید خراسانی و نوری همدانی

1-بر شخصی که مخارج سال خود را ندارد و فقیر شرعی است، دادن زکات فطره واجب است؟
همه مراجع: واجب نیست.

2-به چه کسی غنی گفته می‌شود تا زکات فطره بر او واجب باشد؟
همه مراجع: مقصود از غنی کسی است که مخارج سال خود و خانواده‌اش را دارد و یا کسبی دارد که بتواند مخارج سال خود و خانواده‌اش را تأمین کند.

موضوع: 

سلام، ۱. فطریه مهمانی که فقط شب عید فطر مهمان شده است، به عهده کیست؟ ۲. فطریه مهمانی که چند روز قبل از شب عید و شب عید مهمان است به عهده چه کسی است؟

موضوع: 

یكی از اعمال واجب در روز عید فطر پرداختن زكات فطره است. زكات فطره بر كسانی واجب است كه در شب عید فطر اولاً مكلف باشند و ثانیاً فقیر نباشد و ثالثاً نان‌خور دیگران هم محسوب نشوند. كسانی كه دارای این شرایط هستند زكات فطره را باید بپردازند.

وقت پرداخت زكات فطره از شب عید است تا ظهر روز عید و به نظر رهبر معظم انقلاب و برخی فقهای دیگر بنا بر احتیاط باید قبل از نماز عید زكات فطره را بپردازند. اگر كسی برایش این امكان وجود نداشت، یعنی دسترسی نداشت یا امكان پرداختن نبود لااقل جدا كند و كنار بگذارد تا بعداً ادا كند.

موضوع: 

پرسش :

مسافری که قصد ده روز کرده و بیش از ده روز در شهری اقامت کرده است ؛ حالا میخواهد به وطن برگردد. برای اینکه روزه اش باطل نشود باید قبل از ظهر به وطن برسد یا می تواند بعد از ظهر هم به وطن برسد؟

 

پاسخ :

طبق نظر همه مراجع : برای اینکه روزه شخص درست باشد باید اذان ظهر را یا در وطنش باشد یا در جایی که قصد کرده، بنابراین اگر بعد از ظهر هم از محل قصد خارج شود اشکالی ندارد و روزه آن روز صحیح است.

موضوع: